Hoe krijg je warme voeten in wandelschoenen? 5 tips

Hoe krijg je warme voeten in wandelschoenen? 5 tips

Met sneeuw bedekte weilanden, bomen, grasvelden: wandelen in winterse omstandigheden is prachtig. Maar kan ook ontzettend koud zijn, zeker wanneer er veel wind staat. Met deze tips houd je warme voeten in je wandelschoenen (en wandelplezier).

Bij Wandelschoenopmaat.nl maken we de wandelschoen die bij jou past. We meten je voet, analyseren je lichaamsbouw en luisteren naar je klachten. Op basis daarvan maken we een wandelschoen op maat. Ook pijnvrij wandelen? Maak een afspraak!
Sportpodoloog Gert van den Berg
Gert van de Berg Sportpodoloog

Je kent het vast wel: het knisperen van bevroren gras onder je voeten. Wanneer het overdag vriest, levert dat droomachtige plaatjes op. Maar een mooie winterwandeling kan ook voor heel koude voeten zorgen.

Dat komt doordat je bloedvaten samentrekken. Zo voorkomt je lichaam, in dit geval je voeten, dat ze warmte verliezen. Het is niet altijd te beperken: soms kan de samentrekking zo sterk zijn dat de bloedtoevoer in je voeten onvoldoende is. Deze tips bieden uitkomst.

Zet de eerste stap

Heb jij de juiste wandelschoenen?

Hoe krijg je (weer) warme voeten in wandelschoenen?

1. Blijf in beweging

Bewegen helpt om koude voeten tegen te gaan. Houd daar rekening mee wanneer je pauze houdt, daardoor kunnen je voeten snel afkoelen. Probeer daarom te blijven bewegen met je benen en voeten, zodat het bloed goed blijft stromen. Je kunt je voeten ook masseren om de bloedcirculatie te stimuleren.

2. Draag (merino)wollen sokken

Wol houdt je warm wanneer de temperatuur laag is en koel wanneer de temperatuur hoog is. Deze stof isoleert beter en houdt de warmte van je voet vast. Het is daarom heel geschikt om te dragen tijdens winterse wandelingen. Maar zorg er wel voor dat je sokken niet te dik zijn, want daardoor kunnen je voeten gaan knellen in je wandelschoenen.

Of kies voor sokken met een batterij. De batterij geeft warmte in de sok, waardoor je voeten lang warm blijven. Laat je goed adviseren door een specialist, zodat je wandelschoenen optimaal (blijven) presteren.

3. Voorkom zweetvoeten

Wollen sokken zijn warmer dan katoenen sokken, maar voorkom dat je voeten gaan zweten. Wanneer je voeten klam worden, kunnen ze sneller afkoelen. Trek daarom ook geen sokken of schoenen aan die nog nat zijn van een vorige wandeling, daar kun je ook blaren van krijgen. Of neem een paar extra warme, droge sokken mee.

(Tekst gaat verder onder de video)

Wandelschoenopmaat.nl - YouTube Video

4. Kleed je warm aan

Je kunt nog zulke warme wandelschoenen voor heren of dames hebben, wanneer je je niet warm aankleedt, worden je voeten op den duur koud. Ons advies? Draag meerdere laagjes over elkaar heen, maar doe dit niet met sokken. Wanneer je meerdere sokken over elkaar heen aantrekt, is de kans op blaren groter. Je sokken kunnen gaan schuren.

5. Koop goede wandelschoenen

Welke wandelschoenen je draagt, kan van invloed zijn op doorbloeding van en naar je voeten. Beter gezegd: het dragen van verkeerde wandelschoenen kan koude voeten veroorzaken. De zool en het materiaal kunnen het verschil maken. Over het algemeen geldt: hoe goedkoper de schoen, hoe goedkoper en dunner het materiaal. Dat zorgt voor minder isolatie. Laat je daarom adviseren door een specialist, zodat je optimaal kunt genieten van een wandeling met winterse temperaturen.

Klanten geven ons een 5/5!
Normaal schrijf ik geen resenties, maar we zijn vandaag wel zo fantastisch geholpen bij de aanschaf van wandelschoenen. Dit was een hele fijne en leuke ervaring. Wat een kennis hebben deze mensen in huis. Dit is absoluut een aanrader!
Hendrike de Jong
Hendrike de Jong