Brrr! 5 tips voor wandelen met (heel) koud weer

tips voor wandelen met koud weer

Wandelen in winterse omstandigheden. Sommigen rillen al bij het idee, anderen genieten van het geknisper onder hun voeten. Trek jij zonder aarzeling je wandelschoenen aan wanneer het vriest dat het kraakt? Met deze tips haal je het beste uit je wandeling met (heel) koud weer.

1. Houd het weerbericht in de gaten

Stem je kleding af op weersvoorspellingen. Je hebt het vast weleens gehoord: ‘Op kou kun je je kleden’, maar door wind kan de gevoelstemperatuur bedrieglijk zijn. Met een zachte bries kan -1 al als -9 voelen! Dit wordt ook wel het windchill-effect genoemd, waarbij de thermometer enkel de temperatuur weergeeft maar de gevoelstemperatuur belangrijker is.

Draag warme, isolerende kleding, zodat je niet transpireert tijdens je wandeltocht. Wanneer je zweet, loop je meer kans om onderkoeld te raken. Ook helpt het om laagjes te dragen. Hiermee zorg je dat je warmte vasthoudt tussen de onder- en buitenlaag. Vergeet ook vooral je handen en oren niet: draag handschoenen en een muts. Niets is zo vervelend als koude oren en handen.

Het is daarnaast slim om een paar sokken mee te nemen. Als je sokken om wat voor reden dan ook klam of nat worden, heb je altijd droge, warme sokken bij je. Zo voorkom je niet alleen ijskoude, tintelende voeten, maar ook blaren. Let wel: goede, stevige wandelschoenen spelen hierin een belangrijke rol. Laat je hierover voorlichten door een specialist.

Zet de eerste stap

Heb jij de juiste wandelschoenen?

2. Warm je lichaam goed op

Wist je dat een warming-up alle stofwisselingsprocessen in je lichaam versnelt? Hierdoor kun je onder meer prikkels sneller waarnemen en overbrengen. Dat heeft verschillende voordelen, waaronder dat je sneller kunt reageren.

Wanneer het koud is, doen je spieren er net iets langer over om op te warmen. Om de kans op blessures te verkleinen, is het daarom slim om voor je wandeling een kleine warming-up te doen. Met actieve stretch oefeningen bereid je je lichaam voor op inspanning (en kou).

3. Eet en drink onderweg

Eet en drink niet alleen voordat je gaat wandelen, maar ook tijdens je wandeling. Wanneer je wandelt in winterse omstandigheden verlies je niet alleen vocht door transpiratie, maar ook via je ademhaling. Het is daarom slim om tijdens je wandeling goed te drinken.

Ons advies? Neem een thermosfles mee, zodat je niet alleen warm water hebt, maar ook je handen kunt opwarmen aan je fles. Er is tal van gezond en energierijk voedsel om mee te nemen tijdens je wandeling. Denk aan bananen, appels, brood (met kaas of kipfilet), gedroogde vruchten, havermout- en mueslirepen en pure chocolade. Je lichaam heeft energie nodig tijdens koude, kille wandelingen.

Onze klanten beoordelen ons met een 4.6 uit 5!

Gebaseerd op 155 reviews

4. Probeer droog te blijven

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, droog blijven terwijl het regent. Toch is het heel belangrijk om onderkoeling te voorkomen. Valt er neerslag – regen of sneeuw, probeer je natte kleding dan om te wisselen met droge kleding. Ook is het raadzaam om een microvezel handdoekje mee te nemen. Een handdoek van microvezel kan vier keer zijn eigen gewicht aan vocht opnemen.

Goede wind- en waterdichte schoenen zijn minstens zo belangrijk als droge kleding.

5. Kom weer op temperatuur

Zijn je wandelschoenen nat geworden door sneeuw? Vergeet niet om ze na je wandeling te laten drogen. Dan heb je tijdens je volgende wandeling minder kans op blaren. Bovendien is het verstandig om warme, droge kleding en sokken aan te trekken wanneer je weer thuis bent.