Beginnen met wandelen: zo pak je dat aan

Het wandelseizoen komt eraan! Zodra de lente zijn intrede doet, begint het bij ons te kriebelen. We krijgen zin om lange tochten door de natuur te maken. Jij ook? Misschien sta je te popelen om te beginnen met wandelen, maar heb je weinig ervaring. We geven je een aantal tips!

Wandelen staat gelijk aan genieten. De schoonheid van de buitenwereld verkennen. Nieuwe plaatsen ontdekken. En de rust en kalmte die de natuur biedt ervaren. Heerlijk, toch? Misschien wil je graag beginnen met wandelen. Dan bedoelen we niet het dagelijkse rondje met de hond, maar écht langere tochten maken.

Wees gerust, dat kan iedereen. Ook als je (nog) niet zo’n sportieveling bent. Het is een kwestie van oefenen. Met deze 5 tips is het een makkie om te beginnen met wandelen!

Bij Wandelschoenopmaat.nl maken we de wandelschoen die bij jou past. We meten je voet, analyseren je lichaamsbouw en luisteren naar je klachten. Op basis daarvan maken we een wandelschoen op maat. Ook pijnvrij wandelen? Maak een afspraak!
Sportpodoloog Gert van den Berg
Gert van de Berg Sportpodoloog

Wandel met goede schoenen

Goede wandelschoenen zijn heel belangrijk. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar toch zal het je verbazen hoeveel mensen op de ‘verkeerde’ schoenen lopen. Met de juiste schoenen voorkom je blessures. Het geeft meer steun en comfort. Benieuwd welke wandelschoenen het beste bij jou passen? We zetten graag onze expertise in. Maak een afspraak in onze winkel!

Check je uitrusting

Beginnen met wandelen doe je met een geschikte uitrusting. Dat bestaat uit je wandelschoenen, maar gaat ook over sokken, broeken of jassen. Zorg dat je droog en comfortabel gekleed bent. Dat wandelt wel het fijnste.

Let daarbij ook op het weer. Controleer de voorspelling, voordat je op pad gaat. Wees ook voorbereid op veranderingen, met een regenjas of zonnebrandcrème bijvoorbeeld. Je kunt je het beste kleden in laagjes.

Zet de eerste stap

Heb jij de juiste wandelschoenen?

Bouw je conditie op

Eén van de valkuilen van beginnen met wandelen is overenthousiasme. Té hard van stapel lopen. Jezelf uitdagen is niet verkeerd, maar stel wel haalbare doelen. Beginnen met wandelen is een proces. Bouw het langzaam op. Start met korte wandelingen in jouw omgeving. Probeer bijvoorbeeld dagelijks 15 tot 30 minuten te wandelen.

Je kunt de duur en afstand geleidelijk aan verhogen, naarmate je conditie verbetert. Door te variëren in routes, maak je kennis met allerlei ondergronden. Je zult merken dat het bos anders wandelt dan de duinen bijvoorbeeld.

Luister naar je lichaam

Alle begin is moeilijk. Dat geldt ook voor beginnen met wandelen. Luister daarom goed naar je lichaam. Het is normaal om enige spierpijn te voelen. Ernstige of aanhoudende klachten zijn natuurlijk niet de bedoeling. Dat is een teken dat je het rustiger aan moet doen. Zorg sowieso voor voldoende hersteltijd tussen de wandelingen door.

Focus op jouw doel

Heb je moeite om door te zetten? Let niet op snelheid. Of afstand. Daar gaat het niet om. Focus op jouw doel. Ga terug naar de basis. Waarom wilde je beginnen met wandelen? De meeste Nederlanders wandelen om hun hoofd leeg te maken. Hun fysieke gezondheid te verbeteren. Of omdat ze zich graag in de natuur begeven. Houd jouw eigen redenen voor ogen. Dan heeft het de meeste kans van slagen.

We hopen dat we je genoeg inspiratie hebben gegeven om te beginnen met wandelen. Je kunt vandaag nog beginnen. Veel succes!

Klanten geven ons een 5/5!
Normaal schrijf ik geen resenties, maar we zijn vandaag wel zo fantastisch geholpen bij de aanschaf van wandelschoenen. Dit was een hele fijne en leuke ervaring. Wat een kennis hebben deze mensen in huis. Dit is absoluut een aanrader!
Hendrike de Jong
Hendrike de Jong