Wat is tredzekerheid? Zo sta je stevig in je (wandel)schoenen

Als je serieuze (berg)wandelingen gaat maken, kom je de term ‘tredzekerheid’ vanzelf tegen. Maar: ‘Wat is tredzekerheid?’ Dat is lopen zonder dat je wiebelt. Stevig in je schoenen staan. Volledig in evenwicht. Dat kun je trainen. We leggen het uit.

Bij Wandelschoenopmaat.nl maken we de wandelschoen die bij jou past. We meten je voet, analyseren je lichaamsbouw en luisteren naar je klachten. Op basis daarvan maken we een wandelschoen op maat. Ook pijnvrij wandelen? Maak een afspraak!
Sportpodoloog Gert van den Berg
Gert van de Berg Sportpodoloog

Wat is tredzekerheid?

Wandelen lijkt simpel. ‘Het is toch gewoon de ene voet voor de andere zetten?’, kun je denken. Toch zul je merken dat het niet altijd zo makkelijk is, als het lijkt. Zeker niet als je bergen gaat beklimmen. Dan krijg je te maken met steil terrein, smalle paadjes en losse stenen. Dat is waar tredzekerheid, of ‘trittsicherheit’, om de hoek komt kijken.

Wat is tredzekerheid? Het is lopen, zonder dat je uit balans raakt. Weten, waar je je voeten neerzet. En stevig staan, zonder dat je wankelt. Daarvoor is coördinatie, conditie en zelfvertrouwen nodig. Gelukkig kun je dat opbouwen.

Wat doet tredzekerheid?

Als je voor het eerst gaat bergbeklimmen, is het een kwestie van wennen. Misschien ben je snel vermoeid. Of vind je het eng om langs smalle stukken te lopen. Door je tredzekerheid te trainen, voel je je zekerder. Je staat steviger in je schoenen en loopt met ferme passen de berg op. Daarbij is je looptechniek super belangrijk.

Misschien verwacht je het niet, maar je wandelschoenen hebben invloed op je tredzekerheid. Een schoen die bij je past, wandelt veel prettiger. Het ondersteunt jouw lichaam en de bewegingen die het doet. Daardoor loop je minder kans op blessures en nare pijntjes. Laat onze specialist eens met je meekijken, of jouw wandelschoenen wel bij je passen. Dat doen we graag!

Zet de eerste stap

Heb jij de juiste wandelschoenen?

Hoe train ik tredzekerheid?

Tredzekerheid kun je dus trainen. Daarvoor hoef je niet per se naar de bergen. Dat kan ook thuis. Verhoog je tredzekerheid door asymmetrische oefeningen te doen, waarbij je je richt op één been. Wandel ook eens op lastige ondergronden, met modderplassen, trappetjes of rotsen. Let daarbij op wat je wandelschoenen doen. Zo kun je dat de volgende keer beter voorspellen.

Zo creëer je meer zelfvertrouwen, en dat zorgt voor meer tredzekerheid. Veel succes!

Klanten geven ons een 5/5!
Normaal schrijf ik geen resenties, maar we zijn vandaag wel zo fantastisch geholpen bij de aanschaf van wandelschoenen. Dit was een hele fijne en leuke ervaring. Wat een kennis hebben deze mensen in huis. Dit is absoluut een aanrader!
Hendrike de Jong
Hendrike de Jong