Heb je ook wel eens pijn in je achillespees tijdens het wandelen? Misschien zijn het beginnende klachten, of misschien heb je er al wat langer last van. Wacht dan niet te lang met het nemen van de juiste actie, anders kunnen je achillespezen erger beschadigen en dat kan tot nog meer klachten leiden. We vertellen je hier graag meer over de oorzaken en mogelijke oplossingen van pijn in de achillespees tijdens of na het wandelen.

Waar zit je achillespees en veroorzaakt die pijn?

De achillespees zit aan de achterkant van je voet, een paar centimeter boven je hiel, een stuk onder je kuiten. Achillespeesblessures ontstaan altijd door overbelasting. Hierdoor beschadigt het peesweefsel waardoor het gaat ontsteken. Die onstekingspijn voel je. Zo’n achillespeesontsteking ontstaat niet acuut of ineens, maar ontwikkelt zich heel geleidelijk. Wanneer je er niet vroeg genoeg bij bent kan de pijn niet alleen na het wanelen voelbaar zijn, maar ook tijdens het wandelen, of zelfs de hele dag! De blessure neemt dus in ernst toe wanneer je niet adequaat reageert.

Bij een flinke ontsteking van je achillespees voelt het warm aan en kan het er verdikt en rood uit zien.

Oorzaak 1: Te hard, te ver of te frequent gelopen

Blessures aan de achilleespees ontstaan door overbelasting. Je lichaam is dan niet bestand tegen de afstand, het tempo of de frequentie van de wandelingen. Je peesweefsel beschadigt door te snel, te ver of te vaak te lopen.

Hoe herken je dit?

Het begint vaak met pijn achteraf. Je wordt de volgende ochtend wakker met stijve achillespezen, of je voelt een zeurderige pijn. Wanner het langer duurt kan de pijn ook tijdens het wandelen voelbaar worden.

Wat kan je eraan doen?

  • Rust. Het is belangrijk om je lichaam voldoende rust te geven.
  • Een goede warming up en cooling down kan helpen. Zo kan je lichaam goed wennen voordat je gaat wandelen, en weer afkoelen wanneer je klaar bent.
  • Goede wandelschoenen met de eventueel de juiste ondersteuning. Let erop dat je schoenen de juiste afwikkeling hebben die past bij je voeten, maar ook dat de hiel niet te zacht is. Daardoor zakt je voet als het ware te veel weg in je schoen en komt er meer druk op je achillespezen te staan. Hielverhoging (een inleg hakje) kan daar een oplossing voor zijn.

Bij erge pijnklachten raden we je aan eerst je fysiotherapeut te raadplegen. Een gericht behandelplan met spierversterkende oefeningen kan helpen bij het oplossen en voorkomen van pijn in de achillespees tijdens het wandelen.

Oorzaak 2: Ondergrond of schoeisel

Een ander veel voorkomende oorzaak is wandelen op een te harde ondergrond, of met wandelschoenen die te plat zijn en niet de juiste ondersteuning bieden.

Hoe herken je dit?

Bahalve pijn aan je achillespezen zul je misschien pijn over je hele voet of zelfs in de rest van je lijf kunnen gaan voelen.

Wat kan je eraan doen?

  • De juiste schoen is vaak de eerste en belangrijkste stap naar de oplossing. Schoenen waarbij voldoende ondersteuning aan je hak wordt geboden zijn cruciaal. Ook moeten wandelschoenen voldoende zijwaartse ondersteuning geven, en moet de afwikkeling van de stap goed zijn. De schoen moet niet naar binnen of buiten roteren, maar een goede afwikkeling aan je voeten geven.
  • Mochten aanvullende hulpmiddelen zoals een hielverhoging nodig zijn dan kan een gespecialiseerde sportpodoloog je daar alles over vertellen.
  • Compressiekousen kunnen helpen om het weefsel van je pezen samen te drukkken waardoor er minder trillingen komen en er dus minder pijn ontstaat. Sokken van bijvoorbeeld het merk Enforma kunnen je een prettige ondersteuning bieden.

Oorzaak 3: Overgewicht of stijve kuiten of achillespees

Een goede conditie is belangrijk, ook bij het wandelen. Overgewicht is niet zelden een oorzaak voor andere fysieke klachten en kan ook invloed hebben op je achillespezen.

Hoe herken je dit?

Misschien is je gewicht juist wel een reden om meer te gaan bewegen en te wandelen. Da’s een goeie keuze! Maar het is dan wel belangrijk dat je het rustig opbouwt en dat je advies inwint bij bijvoorbeeld een sportpodoloog. Laat een expert meekijken naar je wandelwensen, je lichaamsbouw en de behoeftes van je lichaam als het op schoenen en training aan komt.

Wat kan je eraan doen?

  • Vraag hulp. Laat je voorlichten door een gespecialiseerde sportpodoloog bij het kiezen van de juiste zool en schoenen.
  • Ook hiervoor geldt, een goede warming up en cooling down kunnen je lichaam helpen bij het goed reageren op wandelen en andere inspanning.

Oorzaak 4: Overpronatie

Overpronatie is een duur woord voor ‘naar binnen lopen’, met enkels die licht naar binnen geknikt staan. Wanneer je de juiste wandelschoenen en hulpmiddelen hiervoor gebruikt kun je blessures voor een groot gedeelte voorkomen.

Pijn in je achillespees? Het gaat bijna altijd om schoenproblemen.

In heel veel gevallen van pijn in je achillespees gaat het toch echt om schoenproblemen. Ook wanneer andere fysieke problemen zoals overgewicht bijdragen aan de pijn in je pezen kunnen goede wandelschoenen voor een groot gedeelte bijdragen aan de oplossing van pijn.

Het is erg belangrijk om te zoeken naar goede wandelschoenen op maat. Bij Sport2000 Van den Berg hebben we een bootfitter en sportpodoloog die je kunnen helpen met het doormeten van je voeten. Zo weet je zeker dat je wandelschoenen vindt die perfect aansluiten bij wat je lichaam nodig heeft.

Tijdens een consult maken we de tijd om te kijken naar je voetvorm, de breedte en hoogte van je voet, je voettype, de afwikkeling van je voetstap, je hielstand en je drukbelasting. Met een compleet plaatje kunnen we je dan een advies geven voor welke wandelschoenen jou het beste ondersteunen. Benieuwd geworden? Maak dan een afspraak!

Podoloog bij Wandelschoenopmaat.nl

Bij wandelschoenopmaat.nl werken met met uitsluitend gecertificeerde mensen. Gert van de Berg, ook bekend van RTL Snowmagazine meet dagelijks diverse klanten het perfecte schoeisel aan. Ben je van plan goede wandelschoenen te kopen, en wil je daarbij graag het advies van een podoloog? Kom bij ons langs! Maak een afspraak, we zien je graag in de winkel!