Pijn in of onder de hiel tijdens of na het wandelen is een veelvoorkomend probleem, waar je gelukkig bijna altijd wel iets aan kunt doen. Maar daarvoor moet je wel de oorzaken weten van deze hielpijn. De pijn in de hiel kan aan de wandelschoen liggen, maar het kan ook een overbelastingsprobleem zijn. We zetten hier de oorzaken en oplossingen voor je op een rijtje.

Pijn onder hiel na wandelen: 4 oorzaken

Heb je pijn in je hiel na wandelen of zelfs al tijdens het wandelen? Dit kan verschillende oorzaken hebben, en hoeft niet altijd aan je schoenen te liggen. Hier komen ze:

1. Overbelasting

Oorzaak nummer 1 van pijn aan de onderkant van de hiel, is het overbelasten van de hiel. Zeker in deze tijden van coronacrisis, trekken veel mensen erop uit om een lange wandeling te maken. En dan kan het wel eens gebeuren dat je hielen te snel en te veel belast raken, bijvoorbeeld door langere tijd op een te harde ondergrond te lopen. Door deze belasting gaat het hielweefsel, aanhechting peesjes op het hielbot en het vetpolster onder je hiel zeer doen. Vaak merk je dit al tijdens het wandelen. Met rust en koelen gaat deze pijn langzamerhand over. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus let erop dat je je voeten voldoende rust geeft bij het wandelen, met name na langere wandeltochten.

2. Slechte demping

Ook wordt pijn onder de hak na het wandelen vaak veroorzaakt door versleten wandelschoenen. Je wandelschoenen bieden te weinig demping, door slijtage van de binnenzool of de buitenzool van de schoen zelf. Door de verminderde demping van de zolen krijg je te veel druk op je hielbeen en daarmee pijn onder de hak na het wandelen. Vaak voel je dit tijdens de loopbeweging al. De hielpijn is te beschrijven als een doffe pijn, of een vermoeid gevoel; mensen noemen het ook wel eens ‘vermoeide voeten’. De enige oplossing voor dit probleem is andere wandelschoenen kopen.

3. Te weinig stabiliteit

Een ander voetprobleem als oorzaak van pijn in de hiel na het wandelen is instabiliteit van de voet. Je voet staat niet stabiel in je wandelschoen, als er sprake is van:

  • Overpronatie (je voeten gaan tijdens de afwikkeling wat naar binnen)
  • Onderpronatie (je voeten gaan tijdens de afwikkeling wat naar buiten)

In beide bovenstaande gevallen heb je wandelschoenen nodig met voldoende steun in de zool om de stand van je voet te corrigeren en hielpijn te voorkomen. Als die ondersteuning ontbreekt, bijvoorbeeld door een slechte binnenzool, dan krijgen je voeten te veel speling. Ze kunnen te ver zijwaarts bewegen en je krijgt last van je hielbeen en voetboog. Het gevolg is dat de aanhechting van de pezen op het hielbot teveel worden opgerekt. Dit geeft pijnklachten en blijf je ermee doorlopen gaan ze ontsteken. Je krijgt dus pijn onder je hiel, maar ook aan de zijkanten van je hiel. Als de pezen ontstoken raken merk je de pijn meteen als je s’ ochtends uit bed stapt.

Wij kunnen dit probleem vaak voor je oplossen door middel van een podologische custom schoenzool, aangemeten door onze sportpodoloog.

4. Slechte pasvorm van je wandelschoenen bij de hiel

Ook problemen met de pasvorm van je wandelschoen kunnen een oorzaak zijn van pijn onder de hiel bij het wandelen. De 2 gevallen die het vaakst voorkomen:

  • Je voeten schuiven opzij
  • Je hiel slipt in de wandelschoen

Wanneer de wandelschoenen niet goed aansluiten bij de hiel, doordat de hielkap van de schoen te wijd is, krijg je hetzelfde probleem als bij punt 3. Je voeten kunnen te veel zijwaarts (lateraal) bewegen in je schoen en je krijgt last van je hielpezen doordat deze opgerekt worden.

Wat ook kan gebeuren bij een slechte pasvorm van de hak van de schoen, is dat de voet te veel op en neer kan bewegen (verticaal). Je hiel slipt in de schoen, en als gevolg hiervan volgt de schoen de voet niet meer. Je komt vervolgens met een bonk op de grond neer, want je voeten rollen niet meer af. Dit is vaak het geval wanneer je een smalle voet hebt en een te brede schoen draagt. Hoe langer je wandelt, hoe meer pijn je krijgt aan je hak. In dit geval komen er ook vaak blaren op je achillespees.

Last van je hiel na het wandelen? Wij lossen het op!

De ene voet houdt het langer uit dan de andere, waardoor het soms lastig is om erachter te komen wat de oorzaak van die vervelende pijn in je hiel nu precies is. Daarom is het belangrijk om een grondige voetanalyse uit te voeren. Bij de intake analyseren wij jouw voetproblemen volgens ons 6-stappenplan. Vooraf vul je een intakeformulier in met vragen over fitheid, en gewicht en de aard van de klachten. Als je een afspraak met ons hebt, bekijken we daarnaast het slijtagepatroon van je oude wandelschoenen en hielen, en bekijken we de staat van jouw binnenzool. Ook analyseren we je looppatroon en bepalen we je voettype. Afhankelijk van jouw voettype en -vorm meten wij de schoenen aan met de voor jou meest geschikte leest. Deze laten we vervolgens zo goed mogelijk aansluiten op jouw voet, zodat je een mooie loophouding krijgt en je eindelijk weer kunt wandelen zonder pijn in je hak!

Kies voor een wandelschoen op maat

Wil je pasvormproblemen voorgoed uit de weg hebben, dan helpen we je graag aan een nieuwe wandelschoen. Met een wandelschoen op maat zorgen we ervoor dat de pasvorm precies aansluit bij jouw voetvorm. Bij het op maat maken van de wandelschoenen zetten we een zak om je schoen heen, waarin wij onder druk lucht invoeren. Dit zorgt ervoor dat de wandelschoen precies om jouw voeten heen komt te zitten en verzorgt dus een ‘perfect fit’ voor iedereen.

Wandelen zonder hielpijn met wandelschoenen op maat

Als je bij ons in de winkel komt, dan zorgen wij er natuurlijk altijd voor dat jij met perfect passende wandelschoenen naar huis gaat. De wandelschoenen bij Wandelschoenopmaat.nl hebben gegarandeerd een betere binnenzool, met extra demping in de hiel en een perfecte pasvorm. Na het aanmeten van een wandelschoen op maat is de pijn in de hiel bij het wandelen in de meerderheid van de gevallen voorgoed opgelost. Eindelijk weer opgelucht wandelen zonder hielproblemen!